(mechanizacja prac leśnych), zbudowana jest z bębnów hamulcowych umieszczonych w podłodze hamowni, bębny hamulcowe połączone są najczęściej z hamulcem elektrycznym. Hamownia wyposażona jest w izolowane akustycznie pomieszczenie sterownicze z którego można sterować pracą silnika ciągnika czy parametrami pracy hamulca, znajduje się tam też komputer pomiarowy zbierający wyniki pomiarów, które są zapisywane w jego pamięci, a wybrane charakterystyki są na bieżąco prezentowane na ekranie. Możliwe jest również podłączenie dodatkowego hamulca na WOM ciągnika i wyznaczenie w ten sposób charakterystyki regulatorowej silnika na wałku odbioru mocy, pod warunkiem, że konstrukcja wałka pozwala na przeniesienie całej mocy silnika.
(mechanizacja prac leśnych), wyznaczenie charakterystyki regulatorowej silnika wymaga wykonania pomiarów, w zależności od obrotów silnika, momentu obrotowego i zużycie paliwa. Pomiary te są wykonywane na wale korbowym w hamowni po rozgrzaniu silnika i ustaleniu się temperatury płynów roboczych. Hamownia wyposażona jest w izolowane akustycznie pomieszczenie sterownicze z którego można sterować pracą silnika czy parametrami pracy hamulca, znajduje się tam też komputer pomiarowy zbierający wyniki pomiarów, które są zapisywane w jego pamięci, a wybrane charakterystyki są na bieżąco prezentowane na ekranach momitorów. Charakterystyka regulatorowa silnika jest obiektywnym kryterium pozwalającym ocenić jego parametry i służy też do porównywania silników między sobą.
(mechanizacja prac leśnych), pojazd forwardera w czasie pracy, aby zachował stateczność poprzeczną musi przenieść duży moment, aby równoważyć moment żurawia. Żuraw mocowany jest na jednej z dwóch ram ciągnika. Obie części ramy połączone są przy pomocy przegubu, który pozwala na wzajemną zmianę połączonych ram, więc druga część ramy w takim przypadku nie może przenosić równoważącego momentu żurawia. Aby zwiększyć stabilność pojazdu w czasie pracy żurawia przegub łączący obie części ramy jest hamowany, przez co stateczność poprzeczna maszyny znacznie się zwiększa.
(mechanizacja prac leśnych), zbudowany jest z tarczy, do której zamocowane są dwie szczeki z wykładziną cierną i cylinderek hamulcowy (rozpierak krzywkowy). Na szczeki nakładany jest bęben hamulcowy, o który w czasie hamowania trą szczęki. Hamulce te oprócz funkcji hamulca zasadniczego mogą pełnić jeszcze funkcję hamulca postojowego (ręcznego) i są uruchamiane za pomocą linki i mechanizmu rozpierającego szczęki. Konstrukcja ta jest dość powszechnie stosowany w mniej wymagających pojazdach mechanicznych, jest mniej skuteczny od hamulca tarczowego.
(mechanizacja prac leśnych), zbudowany jest z tarcz hamulcowych i zacisków wyposażonych w klocki cierne. Klocki cierne są z obu stron, hydraulicznie dociskane do tarczy, co powoduje skuteczne hamowanie. W przypadku stosowania tarcz wentylowanych następuje skuteczne odprowadzanie ciepła. Jest to obecnie najczęściej stosowany typ hamulców w pojazdach mechanicznych. Klocki cierne są elementem wymiennym i muszą być okresowo kontrolowane i w razie zużycia wymieniane.
(mechanizacja prac leśnych), maszyna wielooperacyjna, która może zastąpić harwester i forwarder. Stosowane są tutaj dwa rozwiązania techniczne: a) na żurawiu zamocowana jest głowica harwesterowa, a na tylnej ramie znajduje się przyczepa kłonicowa. Pozyskiwane sortymenty przez głowicę harwesterową układane są bezpośrednio na przyczepie kłonicowej, zaś po jej załadowaniu następuje zrywka. b) Harwester po wykonaniu pozyskania jest przezbrajany, zamieniana jest głowica harwesterowa na chwytak, nakładana jest zabudowa kłonicowa i następuje zrywka – czas przezbrojenia z forwardera na harwester i odwrotnie zajmuje mniej niż 10 minut. Przedstawicielem tego rozwiązania jest PONSSE BUFFALO DUAL. Maszyna ta nadaje się do pracy na niewielkich powierzchniach, gdzie transport dwóch maszyn jest nieopłacalny.
(mechanizacja prac leśnych), FZ w miejsce osi boogie montowane są wózki jezdne z pasami gumowymi. Zmiana z wersji kołowej na wersję z wózkami gąsienicowymi trwa około 2 godzin. Takie rozwiązanie pozwala pokonywać znacznie większe wzniesienia, w porównaniu z układem jezdnym kołowym, poprawiona jest też stateczność pojazdu i zwiększa siłę uciągu. Harwester ten posiada poziomowaną kabinę operatora, co znacznie poprawia komfort pracy na stokach.
(mechanizacja prac leśnych), ZF przeznaczony jest do pracy w warunkach górzystych, posiada poziomowaną kabinę, która operatorowi również w tych warunkach gwarantuje komfortową pracę. Posiada też mygłownicę, która w czasie pracy w terenie górzystym stanowi dodatkową podporę. Dzięki szerokim gąsienicom harwestery te mają bardzo dobre właściwości trakcyjne, a ich naciski jednostkowe na glebę są małe.
(mechanizacja prac leśnych), FZ Harwester ten w wersji 8 kołowej wyposażony w półgąsienice może pokonywać znacznie większe wzniesienia, jak harwester kołowy, poprawia się też jego stateczność (półgąsienice obniżają środek ciężkości), zwiększa się siła uciągu, poprawia się zdolność pokonywania terenów podmokłych i zaśnieżonych. Rozwiązanie to pozwala również ograniczyć szkody na szlakach zrywkowych (mniejsze naciski jednostkowe na glebę).
(mechanizacja prac leśnych), FZ nowością pokazaną na targach Elmia Wood 2013, przez firmę Ponsse był harwester Scorpion z żurawiem składających się z dwóch ramion, które montowane są do kabiny i znajduje się nad głową operatora. Żuraw obraca się zawsze wraz z kabiną, co gwarantuje, że operator stale patrzy przed siebie, a konstrukcja żurawia w żaden sposób nie ogranicza jego widoczności.
(mechanizacja prac leśnych), FZ składa się z dwóch części połączonych ze sobą przegubem. Na części przedniej umieszczona jest dobrze przeszklona, obszerna kabina kierowcy i żuraw hydrauliczny Loglift z głowicą harwesterową. Na części tylnej znajduje się silnik napędowy. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć przenoszenia się drgań i częściowo hałasu od pracującego silnika. Mała odległość pomiędzy kabiną a żurawiem sprawia, że operator ma dobrą kontrolę nad pojazdem i harwester jest bardziej zwrotny. Harwester wyposażony jest w bardzo wydajne xsenonowe oświetlenie, które ułatwia pracę w nocy czy w gęstwinie.
(mechanizacja prac leśnych), zbudowany jest z małego nośnika z gąsienicowym układem jezdnym wyposażonym w taśmy gumowe. Na żurawiu zamontowana jest głowica harwestera posiadająca zespół tnący z piłą łańcuchową. Zamontowane na ramieniu chwytaki pełnią również funkcję noży okrzesujących. Okrzesywanie odbywa się ruchem posuwisto zwrotnym, drewno przesuwane jest do przodu podczas wsuwania wysięgnika, następnie na ramie głowicy zaciska się uchwyt przytrzymujący drewno, a ramię ruchome jest wysuwane, dociskane do jego powierzchni noże (chwytaki) okrzesują gałęzie. Ten system okrzesywania jest mniej wydajny, ale pozwala na okrzesywanie grubszych gałęzi w stosunku do napędu rolkowego. Harwester przeznaczony jest do pozyskania drewna cienkiego.
(mechanizacja prac leśnych), zbudowany jest z czterech wózków gąsienicowych mocowanych na wychylnych ramionach. Wózki posiadają główne zębate koło napędowe mocowane w miejsce koła jezdnego, koło to zazębia się z występami taśmy gumowej, która napięta jest na dwóch rolkach jezdnych i opiera się o dwie dodatkowe rolki podporowe. Rolki wraz z taśmą tworzą dużą powierzchnię styku wózka z podłożem, przez co zostają znacznie zmniejszone naciski jednostkowe na glebę i harwester taki może poruszać nawet po grząskim terenie, nie tworząc głębokich kolein, lub pokonywać znaczne nachylenia terenu. Harwester Valmet 911.3 posiada wóżki gąsienicowe montowane w miejsce osi boogie, zamiana osi boogie na wózki trwa około 2 godzin.
(mechanizacja prac leśnych), nowe rozwiązanie konstrukcyjne pozwala operatorowi, bez wychodzenia z kabiny zmieniać głowice robocze. Wtedy maszyna do pozyskania łączy w sobie funkcję harwestera i forwardera. W części tylnej maszyny znajduje się przyczepa kłonicowa, a na części przedniej umieszczona jest kabina i żuraw, który w kilka sekund może zmienić głowicę roboczą. W ten sposób przy pomocy jednej maszyny można w pełni zmechanizować proces pozyskania drewna. Maszyna nadaje się głównie tam gdzie pozyskanie nie jest duże, w przeciwnym przypadku lepiej stosować maszyn specjalistyczne harwester, forwarder.
(mechanizacja prac leśnych), ZF zbudowane są z korpusu z uchwytami, zaworem sterującym i szybkozłączy hydraulicznych. Po przeciwnej stronie uchwytu umieszczone są prowadnica i piłą łańcuchową lub ostrze sekatora. Agregat hydrauliczny może być zbudowany z silnika spalinowego i pompy hydraulicznej połączonych z silnikiem hydraulicznym przy pomocy cienkich wysokociśnieniowych przewodów hydraulicznych. Agregat podczas pracy stoi na podłożu lub może być zamocowany na ciągniku. Urządzenia robocze są lżejsze od urządzeń posiadających własny silnik spalinowy. Do napędu pompy hydraulicznej stosowany jest zwykle silnik czterosuwowy, który ma większą sprawność, mniej zanieczyszcza powietrze, jest cichszy i w czasie pracy jest oddalony od obsługującego. Pilarki i sekatory takie są przeznaczone do podkrzesywania drzew, a czasem do ich pielęgnacji.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 » Wszystkich stron: 47