(mechanizacja prac leśnych), pomiar taki może być wykonywany na torze (betonowym) lub w warunkach terenowych na różnych podłożach. Na podstawie pomiaru przy całkowitym zatrzymaniu się ciągnika wyznaczany jest współczynnik przyczepności dla danego podłoża. Pomiar siły uciągu wykonywany jest przy zastosowaniu wozu hamulcowego. Ciągnik z wozem hamulcowym połączony jest równoległym cięgnem wyposażonym w czujnik siły. Wóz hamulcowy sukcesywnie zwiększa obciążenie ciągnika aż do jego całkowitego zatrzymania. Dla każdego obciążenia mierzone są obroty kół napędowych, droga rzeczywista, siła uciągu, prędkość jazdy, zużycie paliwa. W wyniku tych pomiarów i dokonanych obliczeń można określić poślizg ciągnika w funkcji siły uciągu, moc uciągu przy danym obciążeniu czy jednostkowe zużycie paliwa.
Józef Walczyk
Bauer F. i kol. 2006. Traktory. Mendelova zemědělská a lesnická univeryita v Brně. Brno.