(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), rozumie się przez to granice terenów przeznaczonych na pas drogowy lub pasy drogowe ustalone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a w wypadku autostrady - w decyzji o ustaleniu lokalizacji autostrady; w liniach rozgraniczających drogi na terenie zabudowym (ulicy) mogą znajdować się również urządzenia infrastruktury technicznej nie związane z funkcją komunikacyjną drogi.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), masa pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), wyznaczony teren w obrębie pasa drogowego lub po za nim, przeznaczony do postoju pojazdów mechanicznych, może być jednostanowiskowe lub wielostanowiskowe. Wymagania co do procedur wykonania jak i parametrów określone są w Prawie Budowlanym. Definicje miejsc postojowych na trenie LP podaje A. Czerniak (2012): miejsce postoju pojazdów (MPP) to obiekt wyposażony w urządzenia turystyczno-wypoczynkowe oraz wydzielone miejsca postojowe, umożliwiające przemieszczającym się turystom bezpieczny postój na terenach PGL LP. Miejsca postoju pojazdów w odróżnieniu do parkingów leśnych nie muszą posiadać urządzeń sanitarnych.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), element korony drogi występujący na drogach jednopasowych umożliwiający wymijanie się dwóch pojazdów na odcinku o poszerzonej jezdni. W Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 22 marca 2006 (Dz.U. 2006 Nr 58, poz.405 z póź. zm.) określono parametry mijanki szerokości co najmniej 3 i długości 23m na drogach leśnych pełniących funkcje dojazdów pożarowych.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), suma nacisków jakie na drogę wywierają koła znajdujące się na jednej osi pojazdu.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), element odwodnienia drogi wbudowany w korpus drogowy zastępujący przepust. Wykonany z kruszyw o współczynniku wodoprzepuszczalności większym od 10-4 m/s (od 8 m/dobę), służący do zbierania i odprowadzania wody poza korpus drogowy.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), rozumie się przez to natężenie ruchu występujące w roku prognozy, wyrażone liczbą pojazdów na godzinę (P/h). S.Gaca i inni (2008) za natężenie miarodajne przyjmuje się natężenie szczytowej pięćdziesiątej godziny w roku, co zakłada możliwe przeciążenie ruchem drogi wciągu 49 godzin w roku. Uszeregowanie (stworzenie histogramu) wszystkich godzinowych natężeń ruchu z danego roku umożliwia wyznaczenie miarodajnego godzinowego natężenia ruchu (30, 50, 100, 150 godziny).
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), liczba pojazdów przejeżdżających przez przekrój rozpatrywanej drogi w jednostce czasu. Jako jednostkę czasu przyjmuje się godzinę, dobę, a dla określenia intensywności 15 minut lub sekundę.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), warstwa lub zespół warstw służących do przyjmowania i rozkładania obciążeń od ruchu pojazdów na podłoże drogowe oraz do zapewnienia dogodnych warunków jazdy.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), nawierzchnia, której warstwa ścieralna jest wykonana z betonu cementowego wbudowywanego bezpośrednio na drodze.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), nawierzchnia z ręcznie ułożonych elementów kostki kamiennej, betonowej, drewnianej układanych szczelnie obok siebie.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), nawierzchnia z ręcznie ułożonych elementów kamienia naturalnego (ciosanego) brukowca, a szczeliny wypełnione materiałem klinującym.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), nawierzchnia, której warstwa ścieralna została wykonana z cegieł klinkieru drogowego.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), nawierzchnia wykonana i zagęszczona z kruszywa łamanego tłucznia o malejącym uziarnieniu ku górze nawierzchni w odrębnych warstwach wzajemnie się klinujących. Nazwa pochodzi od konstruktora brytyjskiego John Loudon McAdam (1756 – 1836), który jako pierwszy projektował nawierzchnie z tłucznia.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), nawierzchnia posiadająca konstrukcję odkształcającą się plastycznie pod wpływem działania obciążeń, w której mogą wystąpić odkształcenia trwałe (koleina). Zalicza się do tej grupy nawierzchnie: brukową, tłuczniową, żwirową, żużlową, bitumiczną.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 » Wszystkich stron: 71