(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), nawierzchnia bitumiczna lub kostkowa o podbudowie z chudego betonu, kruszyw lub gruntów stabilizowanych spoiwami.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), nawierzchnia, której warstwa ścieralna została wykonana z elementów prefabrykowanych o różnej wielkości i kształcie, zazwyczaj wykonanych z betonu cementowego.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), nawierzchnia o konstrukcji odkształcającej się sprężyście pod wpływem działania obciążeń, są to nawierzchnie betonowe.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), nawierzchnia, której warstwy konstrukcyjne ułożone są tyko pod śladami kół pojazdu, a nie na całej szerokości jezdni. Najczęściej wykonywane są z płyt prefabrykowanych betonowych.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), nawierzchnia na drogach czasowo wykorzystywanych o konstrukcji pozwalającej na jej demontaż najczęściej wykonywana z elementów prefabrykowanych (płyt betonowych).
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), nawierzchnia wykonana sposobem makadamowym bez zastosowania spoiw hydraulicznych lub lepiszczy bitumicznych z kruszywa łamanego - tłucznia.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), nawierzchnia wykonana z kruszyw naturalnych lub sztucznych o uziarnieniu zgodnym z PN stabilizowana mechanicznie.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), jest wykonana z kruszywa pochodzenia sztucznego - żużla hutniczego lub paleniskowego stabilizowanego mechanicznie.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), linia łamana składająca się z odcinków prostych o różnych pochyleniach z zaprojektowanymi łukami pionowymi na załamaniach ilustrująca sytuację wysokościową projektowanej drogi w profilu podłużnym. Niweleta nawierzchni powinna być dopasowana do istniejącej linii terenu przy uwzględnieniu konstrukcji nawierzchni i jej technologii wykonania. Tak dopasowana niweleta nawierzchni zapewnia prawidłowy przebieg niwelety robót ziemnych. Niweleta nawierzchni powinna mieć obliczone spadki na odcinkach prostych, zaprojektowane łuki pionowe oraz podane rzędne we wszystkich punktach trasy (pikietach).
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), linia łamana składająca się z odcinków prostych o różnych pochyleniach z zaprojektowanymi łukami pionowymi na załamaniach, ilustrująca sytuację wysokościową projektowanej drogi w profilu podłużnym. Niweleta nawierzchni powinna być dopasowana do istniejącej linii terenu przy uwzględnieniu konstrukcji nawierzchni i jej technologii wykonania. Tak dopasowana niweleta nawierzchni zapewnia prawidłowy przebieg niwelety robót ziemnych. Niweleta nawierzchni powinna mieć obliczone spadki na odcinkach prostych, zaprojektowane łuki pionowe oraz podane rzędne we wszystkich punktach trasy (pikietach).
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), zdolność do przenoszenia obciążeń bez powstania nadmiernych odkształceń utrudniających eksploatację nawierzchni lub skracania jej założonej trwałości eksploatacyjnej. Miarą nośności nawierzchni jest moduł odkształcenia ME w MPa i przyjęto, że dla dróg będzie to wtórny moduł odkształcenia MEII (PN-S-02205, Lewinowski 1980). Zdolność do przyjmowania obciążeń przez nawierzchnię można także określić na podstawie badań ugięcia sprężystego ugięciomierzem belkowym Benkelmana.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), budowla przeznaczona do przeprowadzenia drogi, samodzielnego ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wędrówek zwierząt dziko żyjących lub innego rodzaju komunikacji nad przeszkodą terenową, w szczególności: most, wiadukt, estakada, kładka.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), część obszaru nadleśnictwa (powierzchni leśnej) z jakiego drewno jest zrywane do danej drogi i ograniczony przede wszystkim długością zrywki i przeszkodami terenowymi naturalnymi i sztucznymi - granicami ciążenia.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), obszar nadleśnictwa ograniczony naturalnymi granicami lub sztucznymi (granice ciążenia), dla którego sporządza się plan sieci drogowej oraz oblicza się potoki ładunków.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), działania mające na celu niedopuszczenie do przedwczesnego zniszczenia drogi, obniżenia klasy drogi, ograniczenia jej funkcji, niewłaściwego jej użytkowania oraz pogorszenia warunków bezpieczeństwa ruchu.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 » Wszystkich stron: 71