(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), rozumie się przez to teren leżący w otoczeniu drogi, na którym dominują obszary o miejskich zasadach zagospodarowania, wymagające urządzeń infrastruktury technicznej, lub obszary przeznaczone pod takie zagospodarowanie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), zwane też torowiskiem robót ziemnych to pas terenu, na którym wykonano roboty ziemne (wykopy/nasypy) ograniczony przecięciem się skarpy nasypu i zewnętrznej skarpy rowu z trenem.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), linia wytyczona w terenie lub naniesiona na mapę wyznaczajaca oś drogi.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), cznność polegająca na wyborze najlepszego przebiegu trasy drogi i przy jej przebudowie, wykonana bezpośrednio w terenie lub dla nowo budowanej drogi w trudnych warunkach terenowych wstępnie na mapie, a następnie wytyczona w terenie. W czasie trasowania drogi wyznacza się punkty charakterystyczne: początek i koniec trasy; początki, środki i końce łuków poziomych na załamaniu trasy; oraz pikiety.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), określa się jako budowlę przeznaczoną do przeprowadzenia drogi, samodzielnego ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wędrówek zwierząt dziko żyjących lub innego rodzaju komunikacji przez przeszkodę terenową lub pod nią, w tym przejście podziemne.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), urządzenie bezpieczeństwa ruchu drogowego służące do optycznego prowadzenia ruchu. Są one pewną odmianą słupków prowadzących i stosuje się je na podobnych zasadach. Mają one zastosowanie na drogach leśnych, na których prowadzony jest ruch w zimie, gdy zalegające warstwy śniegu uniemożliwiają odróżnienie pasa jezdni (korony drogi) od korpusu drogowego i otoczenia.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), ugięcie (obniżenie rzędnej nawierzchni) w punkcie pomiarowym po obciążeniu jej obciążeniem umownym.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), ugięcie odwracalne wyrażone wielkością pomierzonego w umowny sposób odprężenia uprzednio obciążonej nawierzchni po jej całkowitym odciążeniu.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), droga na terenie zabudowy lub przeznaczonym do zabudowy zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w której ciągu może być zlokalizowane torowisko tramwajowe.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), wykonywanie robót konserwacyjnych, porządkowych i innych zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa i wygody ruchu, w tym także odśnieżanie i zwalczanie śliskości zimowej.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), warstwa podbudowy pomocniczej chroniąca nawierzchnię drogi przed przemarzaniem, stosowana szczególnie w wypadku posadowienia konstrukcji drogi na gruntach wysadzinowych.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), warstwa podbudowy pomocniczej nawierzchni jest stosowana w celu uniemożliwienia przedostania się cząstek podłoża gruntowego do warstw nawierzchni, a szczególnie warstwy odsączającej (zamulenie warstwy). Materiał na warstwę odcinającą powinien spełniać warunek uziarnienia D15/d85≤5 lub mogą być to geotekstylia.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), warstwa podbudowy pomocniczej służąca do odprowadzenia wody mogącej przedostać się do konstrukcji nawierzchni drogowej. Jest ona warstwą najniżej położną na drogowym podłożu ulepszonym lub na warstwie odcinającej i spełniająca wymagania wystarczającej przepuszczalności po zagęszczeniu.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), wierzchnia warstwa nawierzchni poddana bezpośredniemu oddziaływaniu kół pojazdów i czynników atmosferycznych. Jej zadaniem jest zapewnienie dobrego kontaktu opony koła pojazdu z nawierzchnią i zabezpieczenie niższych warstw nawierzchni od bezpośrednich obciążeń i czynników pogodowych. Od jej parametrów zależy bezpieczeństwo ruchu oraz powstający hałas i pylenie nawierzchni przy ruchu pojazdów.
(inżynieria leśna, drogownictwo leśne), warstwa konstrukcyjna nawierzchni znajdująca się między warstwą ścieralną a podbudową, zapewniająca lepsze rozłożenie naprężeń i przekazywanie ich na podbudowę. W konstrukcji nawierzchni dróg leśnych warstwa ta może stanowić warstwę podbudowy.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 » Wszystkich stron: 71