Badanie aparaturą VSS to polowa metoda wykorzystywana do określenia nośności nawierzchni i podłozy drogowych dogowych oraz wskaźnika odkształcenia, poprzez pomiar odkształceń pionowych powstałych na skutek wytwarzanego obciążenia statycznego na podstawie których oblicza się modułu odkształcenia (pierwotny i wtórny). Pomiar wykonywany jest zgodnie z BN-64/8931-02 oraz PN-S-02205, płytą o średnicy 300 mm w zakresie obciążeń od 0 do 0,45 MPa przy dwukrotnym wykonaniu pomiaru: pierwszy dla określenia modułu pierwotnego i drugi modułu wtórnego.
dr hab. inż. Grzegorz Trzciński
https://www.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/p/prace-naukowo-badawcze-zrealizow_3435/documents/TG%20152%20BADANIE%20I%20USTALENIE%20ZAL%20KOREL%20DLA%20OCENY.pdf http://inzynieria.weebly.com/metody-bada324.html https://www.inzynieriasrodowiska.com.pl/images/pdf_encyklopedia/badania_zageszczenia_podloza.pdf
S. Rolla. 185. badania materiałów i nawierzchni drogowych. WKiŁ Warszawa. G. Trzciński. 2011. Analiza parametrów technicznych dróg leśnych w aspekcie wywozu drewna samochodami wysokotonażowymi. Wydawnictwo SGGW. Warszawa M. K. KUMOR, J. FARMAS, Ł. A. KUMOR WYBRANE ZWIĄZKI KORELACYJNE PARAMETRÓW ZAGĘSZCZENIA OKREŚLONE METODAMI VSS I LFG. Budownictwo i Inżynieria Środowiska 4 (2013) PN-S-02205: 1998 „Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania”.