Płyta betonowa dedykowana leśnemu budownictwu drogowemu. Dotychczas stosowano płyty tzw. ”płaskie” o słabo odwadniającej się powierzchni. Płyty miały tendencję do przesuwania się, szczególnie na podjazdach. Przy większych spadkach niwelety, przyczepność malała. Powierzchnie dotychczas stosowanych płyt nie były estetyczne. Powierzchnia płyty PDS posiada „gotowy” spadek jednostronny (2%). Bok wewnętrzny od strony osi drogi ma pochylenie od pionu, dzięki czemu płyta zakotwicza się po uzupełnieniu gruntem lub kruszywem środkowego pasa miedzy płytami.
Dodatkowo płyta może posiadać płytkie obniżenia o trapezoidalnym kształcie odprowadzające wodę. Ten typ płyt jest szczególnie przydatny w warunkach górskich. Obniżenia wykonane są metodą wypłukiwania kruszywa po zaaplikowaniu dezaktywatora wiązania. Obniżenia działają bardzo podobnie jak wodospusty.
Stosując odpowiednio dezaktywatory można na powierzchni płyty odsłaniać kruszywo uzyskując różne efekty wizualne np. logo.
Zalety płyt:
- zwiększenie stabilności konstrukcji,
- wyprofilowanie ułatwiające utrzymanie kierunku jazdy,
- ułatwione odwodnienie jezdni i mijanki,
- ułatwienie pokonywania wzniesień.
https://betard.pl/pl/aktualnosci/nowosc-plyty-lesne
1. Numer patentu: P.426938, pt.: Samoodwadniająca się płyta drogowa, przeznaczona zwłaszcza do budowy dróg śladowych stałych lub tymczasowych, Czerniak A. Miejsce wdrożenia: BETARD sp. z o. o., Długołęka, Polska.
2. Czerniak A. 2019. Płyta samoodwadniająca PDS - nowa płyta drogowa do budowy dróg leśnych. Przegląd Leśniczy, 29, 1, 28-30.