Lasy Państwowe
Logo Encyklopedii Leśnej

Leśne przedszkole

Leśne przedszkole – są to miejsca, w których dzieci wychowywane są w zgodzie z naturą i jej cyklicznością, nowe umiejętności i wiedzę zdobywają w oparciu o poszanowanie otaczającego środowiska naturalnego, kulturowego i historycznego. W leśnych przedszkolach dzieci spędzają około 80% czasu dziennie na dworze bawiąc się i ucząc w otoczeniu przyrody. Jest to koncepcja pedagogiczna, która oparta jest na zasadzie, iż należy wychowywać „bez drzwi i ścian”, z nastawienie na umożliwienie dzieciom przebywania w naturalnym środowisku.
Leśne przedszkola wyróżnia częstotliwość i ilość czasu spędzanego przez dzieci. na świeżym powietrzu (w lesie czy parku). Dzieci pozostają w domach czy udają się do współpracujących z przedszkolem jednostek jedynie w przypadku wyjątkowo trudnych warunków atmosferycznych; pozostałą część czasu spędzają na dworze. Mają możliwość poznawania otoczenia przy użyciu wszystkich zmysłów. Dzięki temu uczą się porządku panującego w naturze oraz rozwijają różnorodne kompetencje i umiejętności. Zatem rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny dzieci w przedszkolu leśnym dokonuje się w środowisku naturalnym. Ważnym elementem programu wychowawczego w tego typu placówkach jest udział dzieci w organizowanych festiwalach i obchodzenie celebrowanych w danej społeczności świąt.
Tradycja leśnych przedszkoli sięga 1954 roku, wówczas w Dani grupę rodziców niewielkiego miasteczka zaintrygowało podejście wychowawcze jednej z matek – Elle Flatauem– która codziennie odbywała spacer ze swoimi dziećmi do lasu. Rodzice podjęli podobną inicjatywę i założyli pierwsze leśne przedszkole (w języku duńskim – skovbornehave). Idea ta niebawem rozprzestrzeniła się poza granice krajów skandynawskich Przeniknęła między innymi do Niemiec, w roku 1968 w Wiesbaden, Ursula Suben doprowadziła do otwarcia kolejnego leśnego przedszkola. W 1991 roku Petra Jäger i Kerstin Jebsen, opisały w czasopiśmie pedagogicznym Spielen und lernen (Bawić i uczyć) projekt „przedszkola bez drzwi i ścian”. Nauczycielki opracowały koncepcję pedagogiczną, na bazie której utworzono kolejne leśne przedszkole.
Wraz z upływem czasu idea zaczęła zyskiwać na popularności na świecie i w Europie, w tym i w Polsce.

ŹRÓDŁO (AUTOR)

Autor: Dr Anna Zawadzka

 

https://lesneprzedszkola.pl/

Janik A. 2015. Koncepcja pedagogiczna i program leśnych przedszkoli na przykładzie przedszkola w Lipsku na terenie Niemiec. Problemy wczesnej edukacji 4(31):132-142.

Publikacje powiązane tematycznie

Bąk A. 2014. Przygoda w edukacji i edukacja w przyrodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa. Wydawnictwo Nauki i Przygody.
Louv R. 2016.Ostatnie dziecko lasu. Wyd. Relacja
Michl W. 2011. Pedagogika przeżyć. Kraków. Wydawnictwo WAM.

Zgłoś uwagę do hasła

Maksymalny rozmiar: 5MB

Zdjęcia

Rysunki

Tabele

Mapy

Filmy

Pliki

Indeks alfabetyczny:

POPRZEDNI NASTĘPNY

Indeks tematyczny:

POPRZEDNI NASTĘPNY
Hasło dodane 2019-11-22 przez Administratora Encyklopedii Leśnej
Kontakt

Szybki kontakt