Lasy Państwowe
Logo Encyklopedii Leśnej

poślizg ciągnika

(mechanizacja prac leśnych), na kołach napędowych pojazdu w czasie pracy występuje poślizg jest on nieunikniony, jednak zbyt duży poślizg jest zjawiskiem niepożądanym (zmniejsza wydajność pracy, zwiększa zużycie opon i paliwa, negatywnie wpływa na glebę). Aby go ustalić można stosować radar do pomiaru prędkości, rejestrować liczbę obrotów kół na odcinku pomiarowym o długości 100 m i mierzyć czas przejazdu. Znając promień dynamiczny koła napędowego z liczby obrotów Poślizg zaś oblicza się ze wzoru ∂=(V_(t-) V)/V_t * 100 (%) gdzie Vt – to prędkość teoretyczna, a V – prędkość rzeczywista zmierzona przez radar. Inny sposób pomiaru poślizgu to: ∂=(L_(t-) L)/L_t * 100 (%) gdzie Lt – to droga teoretyczna, a L – droga rzeczywista (100m). kół określa się drogę teoretyczną. Dzieląc drogę teoretyczną przez czas przejazdu uzyska się prędkość teoretyczną. Kontrola poślizgu jest obecnie wykorzystywana przez komputer pokładowy w ciągnikach do obliczeń (zachowania) dawki oprysku czy nawożenia. Poślizg ten można mierzyć stosując pomiar obrotów kół ciągnika do pomiaru prędkości teoretycznej i wskazania radaru do pomiaru prędkości rzeczywistej. Aby zapobiegać niekontrolowanemu poślizgowi na śliskiej nawierzchni układ hamulcowy może być wyposażony w system ABS.

ŹRÓDŁO (AUTOR)

Józef Walczyk

Publikacje powiązane tematycznie

Słowiński K., Walczyk J. 2005. Pomiary poślizgu kół przy pomocy poślizgomierza fotooptycznego. Inżynieria Rolnicza. Nr 10 (70). s. 359-366

Powiązane hasła

siła uciągu ciągnika

Zdjęcia

poślizg ciągnika
poślizg ciągnika

Rysunki

Tabele

Mapy

Filmy

Pliki

Indeks alfabetyczny:

POPRZEDNI NASTĘPNY

Indeks tematyczny:

POPRZEDNI NASTĘPNY



Zgłoś uwagę do hasła

Maksymalny rozmiar: 5MB
Kontakt

Szybki kontakt