Lasy Państwowe
Logo Encyklopedii Leśnej

promienie kół pojazdu

(mechanizacja prac leśnych), koło ogumione ma na barku opony umieszczone przez producenta wymiary ogumienia jest to szerokość opony/przez wysokość płaszcza i średnica obręczy, wymiary zwykle podawane są w calach. Z wymiarów tych można obliczyć promień, jaki ma nowa nieobciążona opona i promień ten nosi nazwę promienia znamionowego. Koło ogumione podczas pracy ulega deformacji na skutek przenoszonego obciążenia pionowego i siły obwodowej działającej na kole napędowym. Pomiar tego ugięcia w warunkach dynamicznych jest trudny, dlatego opracowano metodykę pozwalającą wyznaczyć ten promień. Metodyka pomiaru polega na określeniu liczby obrotów koła na prostym odcinku o długości 100 m. Pomiar powinien być wykonany w obu kierunkach (tam i z powrotem) kiedy ciągnik nieobciążony porusza się przy pomocy własnego silnika (poślizg dodatni) i kiedy jest na tym odcinku holowany (poślizg ujemny). Inny sposób to pomiar drogi rzeczywistej przy pomocy tzw. piątego koła. Jeżeli podzieli się drogę rzeczywistą przez policzoną podczas pomiaru liczbę obrotów kół uzyska się obwód dynamiczny koła, z którego można obliczyć promień dynamiczny koła. Promień ten można też zmierzyć stosując odpowiedni przyrząd ze stopą umieszczoną pod bieżnikiem opony lub za pomocą laserowego miernika odległości.

ŹRÓDŁO (AUTOR)

Józef Walczyk

Publikacje powiązane tematycznie

Kuczewski J. 1974. Podstawy eksploatacji agregatów rolniczych. PWRiL, Warszawa

Zdjęcia

promienie kół pojazdu

Rysunki

Tabele

Mapy

Filmy

Pliki

Indeks alfabetyczny:

POPRZEDNI NASTĘPNY

Indeks tematyczny:

POPRZEDNI NASTĘPNY



Zgłoś uwagę do hasła

Maksymalny rozmiar: 5MB
Kontakt

Szybki kontakt