Lasy Państwowe
Logo Encyklopedii Leśnej

Questy

Questy w przeciwieństwie do podchodów, nie wymagają znakowania w terenie. Wykorzystując zabawne rymowanki i zagadki,  uczestnik podąża questem i poznaje sekrety danego miejsca. Na końcu drogi na odkrywców czeka skarb, może nim być Skrzynia ze Skarbem, w której np. znajduje się pieczątka, której odbicie potwierdza przebycie całej trasy. Karta questu składa się z części ogólnej informacyjnej, tekstu właściwego wskazówek gry oraz rysunków i mapki. W części informacyjnej zawarte są krótkie opisy( jak dojechać do miejsca questu, jaka jest tematyka wyprawy, jak szukać skarbu oraz podany jest czas przebycia trasy). Tekst właściwy składa się z wierszowanych wskazówek: opowiadających historię (temat questu), poruszania się w terenie oraz zagadek umożliwiających odnalezienie skarbu. Tekst questu powinien być intrygująco napisany gdyż przejście trasy powinno być pewnym wyzwaniem i przygodą. Nieodłączną częścią każdego questu są rysunki i mapka, która ma za zadanie wspomagać uczestnika w wędrówce.

W edukacji leśnej można wyróżnić następujące główne segmenty docelowe, które mogą korzystać z questingu: turyści  i goście danego miejsca czy obiektu (osoby indywidualne ,rodziny z dziećmi), grupy szkolne (nauczanie wczesnoszkolne, lekcje: biologii, geografii, historii i inne) czy mieszkańcy regionu (by lepiej poznali własną „małą ojczyznę“). Na obszarach leśnych Questing może wykorzystywać w istniejącą infrastrukturę edukacyjno-turystyczną: jak ścieżki edukacyjne, punkty widokowe, zielone klasy, a także odwoływać się do kwestii o charakterze kulturowym. Karty questu mogą funkcjonować pojedynczo lub też mogą być zebrane w zbiór 10-30 questów, promujących walory danego miejsca, gminy czy też nadleśnictwa.

ŹRÓDŁO (AUTOR)

Dzioban, K., Ploskonka, P., & Likhtarovich, K. (2017). Edukacja leśna na terenie Kampinoskiego Parku Narodowego-opinie studentów Politechniki Warszawskiej na temat wykorzystania questu. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, 19(1 [50]).

https://questy.com.pl/

Publikacje powiązane tematycznie

Golos, G. "Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno-edukacyjne formy aktywności na terenach leśnych." Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej 15.1 [34] (2013).

Likchtarovich, K., & Szustka, K. (2013). Questing-wyprawy odkrywców jako nowa forma aktywnej edukacji plenerowej w lasach i naterenach przyrodniczo cennych. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, 15(1 [34]).

Autor: Anna Zawadzka

Indeks alfabetyczny:

POPRZEDNI NASTĘPNY

Indeks tematyczny:

POPRZEDNI NASTĘPNY

Hasło dodane 2020-07-31 przez Administratora Encyklopedii Leśnej
Hasło ostatnio zmienione 2020-07-31 przez Administratora Encyklopedii Leśnej


Zgłoś uwagę do hasła

Maksymalny rozmiar: 5MB
Kontakt

Szybki kontakt