(mechanizacja prac leśnych), zwykle szeregowy lub szeregowo – bocznikowy
silnik elektryczny zasilany z akumulatora pojazdu, łączony jest na
czas rozruchu z kołem zamachowym silnika mechanizmem zwanym bendiksem. Zazębienie odbywa się przy pomocy odpowiedniej dźwigni napędzanej elektromagnesem. Z chwilą zazębienia kół zębatych rozrusznika i koła zamachowego następuje włączenie obwodu roboczego rozrusznika i jego obrót. Rozrusznik ma za zadanie napędzić wał korbowy silnika spalinowego tak, aby nastąpiło zassanie (mieszanki, powietrza), jego sprężenie, przeskok iskry (wtrysk paliwa) i praca silnika. Po uruchomieniu silnika rozrusznik automatycznie się wyzębia. Rozrusznik jest uruchamiany z kabiny operatora (przekręcenie kluczyka) lub w maszynach zdalnie sterowanych przy pomocy przekaźnika radiowego.

ŹRÓDŁO (AUTOR)
Józef Walczyk