Urządzenie dźwiękowe montowane wzdłuż torów kolejowych ostrzegające migrujące przez tory zwierzęta przed bezpośrednim przejazdem pociągu. Urządzenie wprowadzają Polskie Koleje Państwowe w miejscach przecinania się linii kolejowej z korytarzami migracyjnymi zwierzyny grubej, głównie jeleniowatych, dzików i żubrów. Urządzenie może emitować różne sekwencje dźwięków (np. ostrzegający głos sójki, kniazienie zająca, szczekanie psa). Ostrzegana w ten sposób zwierzyna ma zniechęcić się do wkraczania na tory przed nadjeżdżającym pociągiem. Wstępne badania naukowe wskazują dość dużą skuteczność tej metody. Emitory dźwięków połączone są z czujnikami aktywowanymi przez nadjeżdżający pociąg; emisja rozpoczyna się kilka sekund przed przejazdem pociągu i kończy po ustaniu zagrożenia. Rozwiązanie to nie jest więc trwałą barierą Celem tej metody jest wpływ na behawior zwierzyny poprzez kojarzenie emitowanych dźwięków z nadjeżdżającym pociągiem.
http://www.neel.com.pl/web/?id=1,5
1. Stolarski M., Bartoszek-Majewska D., Żyłkowska J. (2018). Urządzenia ochrony
zwierząt odpowiedzią na ogólnoświatowy problem kolizji pociągów ze
zwierzętami. TTS Technika Transportu Szynowego, 25.
2. Stolarski M., Żyłkowska J. (2008). Aktywne metody ochrony zwierząt na liniach
kolejowych. TTS Technika Transportu Szynowego, 14(5-6), 62-65.
3. Wasilewski M., Babinska-Werka J., Nasiadka P. (2009). Możliwości wykorzystanie
sygnałów dźwiękowych do odstraszania zwierząt od torów kolejowych. Studia i
Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, 11(2 [21]), 101-108.
4. Żyłkowska J., (2013). Metody zapobiegania kolizjom drogowym i kolejowym z
udziałem zwierząt. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, 15(3
[36]).
5. Czerniak A., Tyburski Ł. (2014). Zdarzenia drogowe z udziałem zwierzyny na drogach publicznych. Wyd. Bogucki. Poznań. Stron 107.