(edukacja leśna), złożona forma zajęć edukacyjnych mająca na celu zarówno przekazanie pewnej wiedzy, kształtowanie określonych umiejętności jak i wypracowanie określonych materiałów edukacyjnych. Zasadniczym celem warsztatów jest podnoszenie kompetencji osób uczestniczących w tej formie zajęć. Muszą mieć one temat przewodni, program, określone techniki pracy, osoby prowadzące i moderujące przebieg zajęć. Nieodzownym elementem warsztatów jest stworzenie uczestnikom warunków samodzielnego lub grupowego uczenia się przez doświadczenie oraz wymianę doświadczeń. Cechą charakterystyczną tych zajęć jest wypracowywanie materiałów warsztatowych mogących mieć dalsze zastosowanie. Do materiałów będących efektem pracy warsztatowej zaliczyć można: pomoce dydaktyczne, karty pracy, scenariusze zajęć, scenariusze wystaw, programy imprez edukacyjnych, projekty materiałów promocyjnych, formy dziennikarskie, projekty akcji, ścieżek dydaktycznych lub izb leśnych oraz innych opracowań przydatnych w działalności oświatowej.
Andrzej Antczak